soms hé

soms kan een dag zo simpel in elkaar zitten en soms kan het zo onmenselijk lang duren ...
ik heb deze week mijn handen meer dan vol gehad met mijn petatjes.

soms leuke dingen soms minder leuke dingen ... senne heeft weer enkele dagen in zijn broek geplast,stress? ik heb het nog niet door waar het probleem zit, al weet ik wel dat hij er niets van maakt. ik heb een beloningsblad gemaakt (al van in de vakantie). hij speelt heel graag robotjam op psp en daarom heb ik op de belongskaart een beloning na 1 week geen natte broeken om op vrijdag robotjam te spelen ! ik hoopte dat dat iets uit haalde, ja in de vakantie wel maar nu is dat ook weer gedaan. eergisteren heeft hij zelfs precies heel fier op zich zelf op het vakje van zaterdag geschreven dat hij in zijn broek had gedaan ! ja veel haalt het dan niet echt uit !! ik begrijp het nog niet, komt het door woensdag ?? toen is hij voor het eerst alleen bij de nieuwe psychologe op het revalidatiecentrum geweest ! het is weer gissen wat het probleem is. ik heb in de badkamer picto's hangen om zijn tanden te poetsen en in het toilet voor naar het toilet te gaan ! echt alles letterlijk ... maar geloof het of niet, als dat er niet hangt in de badkamer dan kan hij zijn tanden niet poetsen en als het in het toilet niet hangt, zoals vorige week in het ziekenhuis waar we op bezoek waren dan trok hij het toilet ook niet door ! alles moet zo letterlijk gezegd en geschreven zijn. zo vermoeiend soms. vanmorgen had hij ook weer iets ...ik had gisterenavond zijn kleren aan de kapstok gehangen : een lange broek, truitje, onderhemd, sokken en onderbroek (als ik dat allemaal niet bij elkaar leg dan doet hij bv geen nieuwe onderbroek aan want dat ligt er niet bij) maar vanmorgen dus had ik gezegd :
"senne wil je aub jouw kleren aandoen, je broek en onderhemd."
senne : ja mama ...
beetje later komt hij in de badkamer en wat had hij aan ... zijn onderbroek, sokken, broek en onderhemd !
dus ik vraag hem : senne waarom heb je jouw truitje nog niet aan ...
antwoord van senne : ja mama dat heb je niet gezegd dat ik dat moest aan doen ...
probeer dan maar is boos te zijn hé ... want inderdaad ik heb dat niet gezegd ! ik veronderstelde wel dat hij dat zou weten omdat het samen aan de kapstok hing.
eigenlijk zijn mijn 2 jongens soms echt 2 verschillende ... senne is heel nonchalant op sommige tijden en lars daarin tegen is heel punctueel. lars wil alles minutieus juist zien ... senne is in op ruimen dan weer gene krak. buiten dan dat alle blokken bij elkaar moeten, treinen bij elkaar enz is hij een echte rommelaar en is te moe om terug op te ruimen, maar o wee als iemand anders een blokje van duplo bij de treinen van duplo steekt ! alarm dan. lars kan het dan weer niet verdragen als er iets niet op zijn plaats ligt. of niet gebeurt is hoe het echt moet zijn. bv de kasten, ik heb een slotje op de kasten zodat lars er niet zomaar in kan kwestie om het gerommel niet te escaleren (bv spelletjes die zo door elkaar zouden komen) maar als iemand in die kast is geweest de moment dat hij sliep en het slotje niet meer heeft toegedaan dan gaat hij de moment als hij wakker is het slotje er proberen terug op te zetten. want dat moet er aan zijn ! de ene moment zijn de kinderen hyperactief en zou ik men haren uit trekken van de zenuwen maar de andere moment liggen ze doodstil in de zetel naar tv te loeren. senne is verslaafd aan tv, spelletjes op de pc en nintendo. spelen is iets dat geen één van de 2 jongens kan, alleen maar alles op een rij zetten en rommel maken. en waarom niet hé, ze hebben zo'n mooi speelgoed. lars heeft de laatste 2 dagen ook weer regelmatig woede aanvallen gehad, kwaad zijn om iets (niet weten waarom) en zich dan op de grond laten vallen en stampen of rechtstaand stampen op de grond. en waarom ?? geen idee ... weet je wat ik soms ook zo raar vind, de ene (senne) wilde tijdens het wenen en ziek zijn getroost worden, terwijl lars helemaal alleen alles wil verwerken en geen troost duld. ook niet van mij. dan doet je hartje wel pijn ... maar aan de andere kant kan hij wel heel lief kusjes geven en als ik bij hem ga hangen in de zetel (zoals vanmorgen) en ik geef hem kusjes op zijn kaak dan kan hij zo lief tegen mijn kaak aandrukken met de vraag om nog meer kusjes te geven. praten wordt niet gedaan door hem maar zijn blikken, aanwijzingen en geluidjes zeggen soms meer dan 1000 woorden. maar ik zou zo graag eens een eerste woordje horen ... ik weet dat ik ondertussen al nana ben maar zo eens echt MAMA horen ! welke mama zou dat niet graag horen !! doof is hij zeker niet ... want alles wat je zegt verstaat hij ... larsje crocs aan doen voor je buiten gaat, en hij gaat proberen zijn crocs aan te doen, de ene keer met geluk, de andere keer met hulp. lars eerst je schoenen uit voor je naar binnen gaat ... gaat op zijn poep zitten dan en probeert ze uit te doen ! senne daar moet je dan weer alles 1000 keer aan zeggen en hopen dat hij na de 1000ste keer eindelijk iets doet wat je gevraagd hebt ! en dan verschiet hij er van als je boos wordt .
vanmorgen hebben we gesprek gehad met de GON-juf, CLB en Zorg-juf. ivm het ondertekenen van het nieuwe GON-contract. in oktober volgt dan het handelingsplan. maar ze gaan wel eens zien of ze niets kunnen doen tegen dat plassen. misschien plast hij niet genoeg op school ?? en plast hij daarom s'avonds in zijn broek ? we gaan het proberen uit te zoeken met desnoods picto's in het toilet wat hij moet doen als hij naar het toilet gaat ! misschien helpt dit , zo niet dan hebben we het toch geprobeerd.

1 opmerking:

  1. (zucht)kan lars eigenlijk geen ongelijk geven, het kan enorm frustrerend zijn ( stress geven) als er iets niet op zijn plaats hangt,ligt of staat.ik heb dit extreem erg maar werk eraan.

    BeantwoordenVerwijderen